Anna Lidell stopper som forperson i Autor

Anna Lidell stopper desværre som forperson og i bestyrelsen i Autor. Hun vil i den grad blive savnet! Læs hendes egne ord om beslutningen og resultaterne fra hendes periode som forperson.

Anna Lidell har været forperson for Autor (dengang DJBFA) siden 2019. Hun har været sygemeldt de seneste par måneder, og hun stopper nu som forperson i Autor samt som medlem af bestyrelsen i Autor og Koda. Hun skriver:

“Det er en meget speciel dag for mig i dag.

Jeg har besluttet at starte et nyt kapitel i mit liv! Jeg har længe gået med en idé i maven, som efterhånden er vokset sig så stor, at den kræver min fulde opmærksomhed nu, og ikke i morgen. Det betyder, at jeg takker af som forperson i Autor og stopper i både Autor og Kodas bestyrelser d.d.

Det er en stor beslutning, som har taget tid at komme frem til. Autor føles i dén grad som mit hjertebarn, min identitet og mit hjem. Jeg føler, jeg har gjort en forskel, især på kønsbalancen, streaming, konsekvenserne af kunstig intelligens, men vigtigst i forhold til fællesskabet i og uden for foreningen. Det er ikke altid til at forberede, hvornår tiden er til at give faklen videre, men jeg kan mærke at tiden er rigtig nu. Autors nuværende bestyrelse består af en flok fantastiske hårdtarbejdende og dedikerede mennesker, som uden tvivl vil løfte foreningen sikkert og visionært ind i fremtiden. Den rejse glæder jeg mig til at følge på tæt hold.

Det har sat min nostalgiske mindemaskine i gang, og givet mig lyst til at dele nogle af de nedslag, som jeg har været glad for at arbejde med. Min periode som forperson startede med en coronakarantæne, hvor musikbranchen var den første til at lukke ned og de sidste til at åbne op igen. Det blev for mig en ilddåb i kerneopgaven at tale sangskrivere og komponisters vilkår op, gøre dem tydelige og forbedre rammerne.

Én af de sager, der har ligget mig allermest på hjerte, er den ubalance mellem kønnene, som desværre eksisterer i musikbranchen og stiller kvindelige sangskrivere markant ringere end deres mandlige kolleger. Derfor er jeg glad for at kunne kigge tilbage og vide, at jeg var med til at sætte en plan i søen om bedre mål for kønsbalancen. Jeg var en af dem, der var med til at samle seks musikforeninger i en fælles vision for bedre ligestilling samt efterspurgte Kodas årlige kønsstatistik, som i dag er blevet fælles referencepunkt både i Danmark, men også i udlandet.

Apropos ligestilling befandt jeg mig selv i en situation, hvor jeg potentielt skulle vælge imellem bestyrelse eller barsel i 2022 – fordi barsel i bestyrelse som fænomen endnu ikke havde fundet sin form i Danmark. Som tillidsvalgt med honorar er man i et ingenmandsland, og vi måtte lægge skinnerne og tage principielle beslutninger imens min mave voksede. Derfor er jeg meget stolt af at vi fik indført barsel for bestyrelsesmedlemmer i både Autor og Koda.

Vi fik også sat rådgivningstelefonen ’Trygt Rum’ i søen, hvor man kan tale med en uvildig professionel, hvis man oplever grænseoverskridende adfærd i musikbranchen.

I 2022 fik vi en opdateret Public Service-kontrakt, der indeholder en vigtig bestemmelse: alle stationer, som modtager Public Service-midler, skal nu indberette kønsstatistik på tværs af platforme (forhåbentlig også sangskrivere/komponister i fremtiden). Noget jeg længe havde forsøgt at få talt op. Den måske vigtigste læresætninger jeg har erfaret i arbejdet med ligestilling er, at først når der er tal, er der dialog.

I tråd med balance har vi i Autor brugt mange timer på at diskutere den digitale streamingøkonomi, vi alle er en del af. I sommeren 2022 skrev Pernille Rosendahl og jeg en kronik, der affødte mange vigtige diskussioner, og i 2023 kom vi med fælles anbefalinger til streaming på tværs af musikorganisationerne og Koda.

Internationalt har jeg som medlem af bestyrelsen for den globale organisation for sangskrivere, CIAM, diskuteret sangskriveres arbejdsvilkår i hele verden. CIAM’s måske største bedrift har i mine øjne været vores store arbejde med at få indflydelse på en gigantisk pose penge, det der kaldes en black box af uidentificerede værker igennem MLC. Penge som de store selskaber helst så fordelt efter marketshare, men som tilhører især europæiske independent sangskrivere og komponister – nu flyder pengene bl.a. ud til medlemmer igennem Koda. Her vil jeg især takke Eddie Schwartz’ store arbejde som forperson for CIAM.

Jeg har meget tidligt sat ord på og spørgsmålstegn ved konsekvenserne af kunstig intelligens i måden, hvorpå vi lytter til og skaber musik. Tilbage i 2019 holdt jeg debat på Kulturmødet Mors, og i 2020 havde jeg indlæg i Politiken. AI har selvfølgelig først for alvor taget debatten i 2023 efter lanceringen af ChatGPT, der både har fascineret og frustreret mange. Her har jeg været gæst i mit yndlingsradioprogram Prompt (stor anbefaling!) og sammen med Andreas Hemmeth haft indlæg i diverse aviser. Find mig fortsat på Folkemødet, hvor jeg i debatten ”Mennesket i krydsfeltet mellem kunst & kunstig intelligens” diskuterer AI med panelet.

En anden vigtig indsats var kampen for at bevare radiostationerne P6 BEAT og P8 JAZZ. På trods af mange forsøg på at lukke dem, lykkedes det at sikre deres overlevelse. Disse stationer spiller en afgørende rolle i at opretholde diversiteten i musikudbuddet og give plads til at nørde opdagelserne, noget det ellers er udfordret med den faldende musikjournalistik, både her og i udlandet. Jeg talte varmt for oprettelsen af et kulturens analyseinstitut og bestyrelser for kunstuddannelserne – begge dele blev en realitet.

Jeg synes, vi som forening Autor er blevet et fællesskab, hvor medlemmer mødes og sparrer og løfter hinanden. Ikke mindst igennem tilløbsstykket Seminar og Bar, men også de 110 andre årlige events vi som forening arrangerer. Især arbejdet med at tiltrække yngre medlemmer til foreningen, og i det hele taget se de ugentlige optag, siger noget om foreningens relevans for mange.

Det er selvfølgelig et fælles arbejde.

Som i ethvert band kan man ikke spille godt uden at spille sammen. Derfor har det været en daglig fornøjelse at arbejde med alle på sekretariatet, ingen nævnt ingen glemt.

Når jeg lukker øjnene og tænker tilbage på de sidste seks år, er der især én som har stået ved min side, uden hvem jeg på ingen måde kunne havde opnået ovenstående. Chef for autor Andreas Hemmeth har været min trofaste makker og sparringspartner i alt, og vores daglige dialoger vil jeg savne.

I det hele taget vil arbejdet være savnet, men ikke længere væk, end at jeg nu vil nyde at kunne søge alt mellem himmel og jord og ikke mindst være fast inventar til Morgensessions og Seminar og Bar, lige så ofte jeg kan.

Om lidt tid deler jeg mit nye kapitel med jer, men lige nu vil jeg fokusere på at sige ordentligt farvel og tak til alle dem, der har været en del af dette kapitel. For mig personligt har det været vigtigt, lærerigt, udfordrende, uforglemmeligt og alt derimellem.

Tak.”

Anna Lidell.

Annas bidrag til Autor, vores bestyrelse, medlemmer og medarbejdere har været kolossalt stort, og hun vil i den grad blive savnet i foreningen.

Se mere på Annas Facebook.

Siden Annas sygemelding, har Lasse Matthiessen været konstitueret forperson, mens Anne Eltard er 1. næstforperson og Rikke Østergaard 2. næstforperson. De tre udgør også Autors forretningsudvalg, som bl.a. tilrettelægger bestyrelsesmøder.